پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

دکتر محمود احمدی‌نژاد و ولادیمیر پوتین، رییسان جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای مذاکره کردند.

دکتر  احمدی‌نژاد و پوتین، عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در چین، در دیداری که بیش از یک ساعت به طول انجامید، درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه به ویژه انرژی ، مسائل جهانی و بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردند.

 به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مجموعه شرایط جغرافیایی ، تاریخی و سیاسی، ایران و روسیه را به یکدیگر پیوند داده است، گفت: ایران به رابطه خود با روسیه به صورت همه‌جانبه ، پایدار و بلندمدت می‌نگرد و علاقه مند است این روابط در همه زمینه‌ها به ویژه زمینه‌های اقتصادی گسترش یابد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ایران و روسیه در بسیاری از مسائل بین‌المللی دارای دیدگاههای مشترک هستند، خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در انرژی می‌تواند موجب بهره‌برداری بیشتر از همه ظرفیت‌ها و ارتقای سطح مناسبات بین‌المللی شود.

رییس‌جمهور همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایران و روسیه را برای بسط صلح و امنیت در منطقه و جهان موثر و مفید ارزیابی و تاکید کرد: برخی نمی‌خواهند ایران و روسیه دارای اقتدار و نقش تعیین‌کننده در منطقه باشند و برای نفوذ در منطقه و تامین منافع نامشروع خود، تلاش می‌کنند؛ در حالی که ایران و روسیه مقتدر موجب تقویت صلح و ثبات منطقه می‌شوند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به آمادگی ایران برای مذاکره عادلانه درباره موضوع هسته‌یی گفت : آمریکا روابط عادلانه و برابر میان کشورها را نمی‌پسندد و می‌خواهد فراقانونی و از موضع بالا با دیگران برخورد کند و نیازهای خود را به کشورهای دیگر به شکل امتیازدادن به آنها مطرح سازد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی بسته پیشنهادی 1+5 درباره موضوع هسته‌یی است، خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران با مذاکره و در فضایی آرام و به دور از تنش و بر اساس قوانین و تعهدات بین‌المللی قابل حل و فصل است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را شریک تاریخی روسیه معرفی کرد و با خوب و رو به گسترش دانستن روابط دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی طی سالهای اخیر گفت: حجم مبادلات ایران و روسیه پس از سال 2000 ، سه برابر شده و با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو کشور هم‌چنان در ابعاد گوناگون قابل توسعه و گسترش است.

پوتین روسیه را شریکی قابل اطمینان برای ایران دانست و گفت: برای گسترش هر چه بیشتر روابط تهران - مسکو هیچ مشکلی وجود ندارد و روسیه به رغم برخی فشارها از گسترش روابط با ایران پشتیبانی و حمایت می‌کند.

رییس‌جمهور روسیه نقش مثبت ایران در حل و فصل مسائل افغانستان و عراق را خاطرنشان و تاکید کرد: با وجود همه فشارها روسیه با ایران در زمینه فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی همکاری می‌کند و به صورت کامل تعهدات خود را انجام می‌دهد، هم‌چنین آمادگی دارد در آینده نیز در طرح‌های جدید ایران همکاری کند.

پوتین خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم همه کشورهای جهان حق دارند از فن‌آوری‌های صلح‌آمیز و پیشرفته استفاده کنند و باید زمینه دسترسی برابر و غیرتبعیض‌آمیز به این فن‌آوری‌ها برای همه کشورها فراهم باشد؛ به طوری که این کار در جامعه بین‌المللی نگرانی ایجاد نکند.

رییس‌جمهور روسیه هم‌چنین از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس شرکت گاز مشترک شدیدا استقبال کرد و گفت: تاسیس چنین شرکتی می‌تواند سازوکار مشاوره دائمی درباره بازار انرژی به ویژه گاز را برقرار کند.

پوتین با تاکید بر این‌که روسیه همواره در کنار ایران بوده و حمایت‌های خود را از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی ایران ادامه می‌دهد، افزود: ایران و روسیه درک مشترکی از شرایط منطقه‌یی و جهانی دارند و روسیه نیز معتقد است موضوع هسته‌یی ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل است.

رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد: روسیه، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مستقل و از عوامل اصلی برقراری توازن در منطقه می‌داند و از این نقش حمایت می‌کند.

پوتین با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که پاییز آینده در تهران برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس گامی به جلو در راستای همکاری‌های بیشتر این کشورها باشد.

کد خبر 400

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز